Is het strafbaar om in een demonstratie een bepaalde politicus te vegelijken met satan?

Dus iemand die ik gezien heb met de tekst "stop satan Rutte - de vader der leugen". Kan en mag dit wettelijk?

1.1K
tinus1969
een jaar geleden
In de praktijk wordt hier iig niet voor vervolgd, alleen voor bedreiging of opruiing.

Antwoorden (2)

Als dit de mening van betreffende demonstrant is, dan is het vrijheid van meningsuiting, en dat mag.
een jaar geleden
Als u iemand beledigt, kan dit leiden tot een aangifte door het ‘slachtoffer’. Een belediging is in het algemeen te omschrijven als een negatieve uitlating die iemand doet jegens een ander. Deze uitlating kan uit allerlei bewoordingen bestaan. De wet geeft hier geen vereisten over. Belediging van een ambtenaar in functie werkt strafverzwarend.
Als u niet iemand in een kwaad daglicht wilt zetten of wilt ‘zwartmaken’ bent u strafbaar op grond van belediging. Dit is anders bij smaad.
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
@erotisi, daarbij zij aangetekend dat politici door hun werk een zekere mate van kritiek zouden moeten kunnen accepteren. En over het algemeen doen ze dat gelukkig ook. Ze reageren immers niet op ieder scheldwoord dat op hen of op hun werk is gericht.